Monday, March 21, 2011

Family Trip

Cuti Sekolah datang lagi.

Kali ini kami 4 keluarga bergabung untuk cuti-cuti Malaysia. Destinasi adalah Bukit Gambang Resort City. Bayangkan nak uruskan 20 orang serentak! Kanak-kanak lah yang agak memeningkan dengan pelbagai karenah dan ragam.

Main bersama-sama.
Kemudian bergaduh sesama sendiri.
Menangis juga bersama-sama.
Sesaat kemudian bergelak ketawa kembali.

Ah, dunia kanak-kanak yang tidak mengenal erti hidup sebenarnya.



Berjimbara
Kami sampai di Gambang sekitar 2 p.m. Selepas selesai urusan check-in, kami meneruskan perjalanan ke bandar Kuantan dan seterusnya ke Teluk Cempedak. Tujuan asal ingin menikmati keindahan laut, tapi anak-anak ini tanpa berlengah terus terjun dan mandi laut!

Melihat ombak yang menderu-deru segera mengingatkan aku badai Tsunami yang menghempas Jepun dan meragut ratusan nyawa. Ombak, sama seperti api. Kecil menjadi kawan, besar menjadi lawan.

Aku gembira melihat anak-anak ini bergelak ketawa gembira. Percutian yang aku harap memberi memori indah dalam.

Sungai Pahang & Makan Malam
Malam itu, kami meronda seluruh bandar Kuantan. Melepak seketika di tepi Sungai Pahang dan malam nya kami ke Tanjung Lumpur untuk makan malam. Kedai "Ana Ikan Bakar Petai" menjadi pilihan kami. Ok lah, not bad. Ikan bakar sambal yang diletak petai. Ramai sangat yang amat umat yang datang, kami terpaksa tunggu lama.

Bukit Gambang Resort City

Ini kali pertama aku melihat kawalan ketat di pintu masuk Water Park. Pekerja Resort memeriksa beg untuk memastikan TIADA makanan di bawa masuk ke dalam. Yelah, kekadang kita berjaya je seludup makanan masuk ketika menonton wayang kerana tiada pekerja yang memeriksa, tapi abaikan cita-cita menjadi penyeludup jika ke BGRC.

Bayaran tiket adalah RM21.90 untuk orang dewasa, kanak-kanak 12 tahun ke bawah adalah RM14.90. Kanak-kanak ribena? Masuk adalah percuma sekiranya skala ketinggian sama seperti penguin...errr 90cm ke bawah, seperti Adam ;D


Kami tidak lama berendam di dalam. Sepupu aku membawa anak kecil berusia 6 bulan dan ibu yang dah berusia hampir 60 tahun. Faham-faham sahajalah. Tak betah untuk menunggu lama. Kalau tidak, aku rasa kami semua akan mandi manda di dalam sehingga di halau keluar hihihihi

Percutian yang ringkas dan pendek tetapi meninggalkan kesan.

No comments:

Vietnam Trip : Mui Ne, Dalat dan HCMC

"Kau pernah dengar Mui Ne dan Da Lat?" "Kat mana tu? Tak pernah dengar pun." "Vietnam. Ada tiket murah RM277. Kau...