Monday, August 16, 2010

US Trip - Bahagian Pertama

Aku memulakan perjalanan untuk kali pertama seorang diri pada hari ini. Seawal jam 12 tengahari aku dah melangkah keluar. Itupun sebab mahu membeli 2 peket Maggi untuk sahabat tersayang, dan mencari kuah kacang instant. Gagal. Sudah kehabisan stok.

Melangkah masuk ke KLIA, kali kedua untuk tahun 2010 ini. Tiada perubahan apa pun. Urusan check-in bagasi lancar. Beg seberat 22.8 kg! Heh, ini mesti disebabkan 4 peket maggi, 20 bungkus secara keseluruhannya!

Penerbangan aku KUL-LAX pada jam 15:15. Ada 2 jam lagi untuk aku membuang masa. Masuk kedai Coach, untuk belek-belek harga. Sungguh diskriminasi, tiada seorang pekerja pun yang datang bertanya. Fine, aku beli nanti kat US jek. *kekwat* Pun begitu, aku lemparkan senyuman kepada pekerja kedai. Nasib baik di balas dengan ikhlas.


Berjalan tanpa arah tuju, aku terpandang dua gadis remaja Muslim sedang menikmati minuman di sebuah cafe di KLIA ni. Gigih aku berpatah balik dan memberikan renungan tajam. Itu sajalah yang aku mampu selain mengeluh dan menggelengkan kepala. Masalahnya, seorang ini bertudung. Malu aku dibuatnya!

Bersangka baik, mungkin dua wanita itu dalam keuzuran syar'ie.
Bersangka baik juga, mungkin dia memegang konsep musafir. Diharuskan untuk tidak berpuasa.

Tapi, Islam dan budaya Melayu mengajar kita untuk menghormati orang lain. Menghormati bulan Ramadhan yang mulia ini.

Aku geleng kepala lagi.

Penyudahnya aku melangut di ruangan menunggu. Boarding time adalah 14:45.
Perjalanan selama 18:30. Kemudian bersambung pula menunggu bulan jatuh ke riba selama 5 jam sebelum pesawat berikutnya ke Chicago.

Bermusafir melihat dunia, aku harap akan menambahkan kecintaanku kepadaNya.

2 comments:

Kazaztan Team said...

semoga selamat tiba dan kembali

aeinio said...

jauh perjalanan luas pandangan... ;)

Vietnam Trip : Mui Ne, Dalat dan HCMC

"Kau pernah dengar Mui Ne dan Da Lat?" "Kat mana tu? Tak pernah dengar pun." "Vietnam. Ada tiket murah RM277. Kau...