Sunday, February 13, 2011

Pengalaman Pertama Untuk Trip Keempat di HCMC

Ini merupakan kali keempat aku ke HCMC. Jangan kau tanya kenapa, tapi ini adalah salah satu syurga shopping untukku :)

Kali ini aku pergi berempat. Percutian 3H2M kami seperti biasa ditemani oleh Pak Yahya. Mungkin kehadiran incik Hafiz, perjalanan kami di kota ini agak berlainan dari kebiasaan. Banyak kali pertama untuk kesekian kalinya.

Kali pertama kami berpeluang (read : terpaksa) menaiki bas awam di sini. Walaupun sebenarnya jarak dari China Town ke Bin Tay Market sekadar 5 minit (itu kata pak yaya...dia speed gaya Carl Lewis agaknya)...aku rasa lebih kurang 15 minit jika berjalan kaki gaya kak limah balik ke rumah hihi (tapi sudah tentu tidak sama sekali dalam kamus hidup aku. Better than cik ijimon lah for sure) Hiks. Di celah kesibukan warga HCMC mencari rezeki dan kesukaran mendapatkan teksi, Pak Yahya menahan bas. Itu sebenarnya punca utama. Murah! Tiket untuk 5 orang hanya VD20,000.

Kali pertama juga kami ke HRC Saigon, dan mengambil peluang ke Pejabat Pos Besar HCMC. Oowh, sebenarnya kami ditipu Pak Yahya yang berulang kali memberitahu jarak antara HRC dengan hotel kami tidak jauh. 5 minit sahaja (katanya). Agaknya, semua tempat pun memang 5 minit sahaja kaedahnya. Menurut Pak Yahya, Pejabat Pos ini ketika zaman perang merupakan sebuah gereja. Aku masuk untuk meninjau-ninjau apa yang ada di dalam. Orang lah kan yang ramai nak berurusan. Pelancong-pelancong juga agak ramai. Tourist Attraction barangkali.

Kata pak yaya, disebabkan orang Malaysia tak suka berjalan, kebanyakan teksi tidak mahu mengambil penumpang jika jarak perjalanan tak lebih radius 5km. Hiks, sebenarnya lokasi hotel kami tersangat strategik, boleh berjalan kaki sahaja hampir ke semua 'shopping spot' utama. Tetapi? *geleng TIDAK bekali-kali'.

Kali pertama juga pak yaya membawa kami ke kampungnya (dia nak tunjuk rumah dia benornye) in which aku agak surprise lah kerana selama ini aku membayangkan rumah pak yaya di kawasan setinggan yang comot dan kotor. Kiranya pak yaya ni orang 'ada-ada' lah kalau tengok keadaan rumah. Hello, dia baru sahaja beli Van Mercedes berharga RM150K yang dibayar Cash. Ko ada? Nan ado kan?

Kami bersarapan mee sup di gerai berhampiran. Dan roti cicah sup. Dan air kopi...*drooling* Hampir kesemua penduduk di situ adalah Muslim Vietnam. Ada sebuah masjid tidak jauh dari rumah pak yaya.

Rutin sama

Rutin kami ke HCMC tetap sama setiap kali. Dari hari menjejakkan kaki hingga ke hari pulang, tiada lain aktiviti kami selain shopping! ;D

Hari pertama selepas check in kami terus bergegas ke MySang amik ukuran badan kemudian dengan segera ke Ben Tanh market untuk membeli kain utk buat baju/blouse/seluar/skirt. Kemudian bergerak ke Hong Anh.

Hari kedua selepas sarapan pergi ke China Town dan Bin Tay market untuk beli kain pada harga yang lebih murah, letak beg d hotel dan terus memecut ke Halal Saigon untuk makan tengahari. Petang adalah waktu untuk ke butik (Hong Anh, Mai Saigon) atau berjalan-jalan tanpa hala tuju. Malam adalah waktu untuk cuci rambut dan facial (hanya USD4). Balik ke bilik untuk menyusun barang dan menimbang beg.

Hari ketiga adalah hari untuk mengambil baju tempahan. Kalau Mai Saigon biasanya mereka hantar ke hotel. Tengahari adalah waktu untuk check out dan melangut sampai sangap kat lobi hotel. To kill the time, inilah masa untuk kehidupan sihat dengan membeli buah-buahan sebagai kudapan. Kemudian terkocoh-kocoh untuk check baju dah siap ke belum. Malam? Heh nak balik dah kan? Berdebar-debar pula untuk urusan imegresen dan boarding. Risau access baggage walaupun dah ambil maksimum 30kg! Hikhik

Alhamdulillah, selamat kembali ke tanahair tercinta. Tok aku kata, there is no place like HOME.

Percutian yang padat dan mampat. Keesokan hari adalah hari bekerja. Petanda meeting mode untuk aku sudah bermula.

Next trip?
Awana Genting untuk Family Day ;D

2 comments:

nyzara said...

miss, mintak share cmne nk kontek pak yaya tue? cm best jerk dia guide...:)

DiZi said...

kak..nak contact no pak yaya tu..

Vietnam Trip : Mui Ne, Dalat dan HCMC

"Kau pernah dengar Mui Ne dan Da Lat?" "Kat mana tu? Tak pernah dengar pun." "Vietnam. Ada tiket murah RM277. Kau...