Tuesday, July 11, 2017

Bandung 3H2M - Part I

Bandung merupakan salah satu destinasi yang hampir setiap tahun aku lawati. Kebiasaannya untuk shopping dan makan-makan. Namun, tahun 2017 membuka ruang mata (dan hati tentunya) untuk melihat Bandung dari sisi berbeza.

Pada Mac 2017 yang lalu, aku kembali ke Bandung bersama kakak-kakak ipar. Dengan menggunakan hashtag Bandung di Instagram, kali ini aku mencari kelainan melihat keindahan bumi Bandung yang tidak pernah aku pedulikan. Jangan kecam aku, kerana sebelum ini aku hanya didedahkan dengan "shopping murah" di Bandung. Paling tidak, aku pernah sekali ke Tangkuban Perahu bersama makcik dan sepupu-sepupuku.

Disebabkan ingin melihat keindahan muka bumi Indonesia ini, aku merancang itinerary secara bersungguh. Booking hotel aku lakukan melalui Agoda.com, kereta sewa dan list tempat-tempat yang ingin dikunjungi.

Kami  menaiki penerbangan paling awal dari KLIA. Seperti biasa, aku dan drama tidak boleh dipisahkan. Entah bagaimana aku terlupa memeriksa jadual ERL. Untuk memudahkan perjalanan, aku memandu dari rumah ke Stesen Sentral Putrajaya, park kereta di situ dan seterusnya menaiki ERL ke KLIA. Kalau kau sanggup untuk bayar parking yang sangat mahal di KLIA, silakan. Alternatif, kau boleh park di Stesen Sentral pada kadar RM4 sehari. Berbaloi lah kan parking untuk 3 hari sebanyak 12 ringgit dan tiket ERL ke KLIA cuma RM9.80 sehala. Atau, naiklah Grab ke Uber ke. Pilihan masing-masing. Oh sebenarnya aku nak beritahu disebabkan tidak memeriksa jadual ERL terlebih dahulu, aku terpaksa memecut 140 kmsj untuk memastikan kami tiba di Stesen ERL sebelum 520 am. Kalau tak, next ERL adalah pukul 6 am dan flight kami pula pada pukul 640 am. Alhamdulillah aala kulli hal. Kami tiba tepat pada masanya untuk menaiki ERL dan AirAsia walaupun terpaksa solat subuh di dalam pesawat. kahkah.

Bandung merupakan kota kedua terbesar di Indonesia selepas Jakarta. Disebabkan masa yang terhad, aku harus bijak memilih lokasi yang ingin dilawati untuk memastikan jadual perjalanan tersusun dengan sebaiknya. Untuk kali ini, aku memilih untuk melihat keindahan Selatan Bandung dan kesemua tempat yg aku lawati adalah arah jalan yang sama. Mudah kan. Orang kata dah alang-alang ke Kawah Putih jangan lupa ke Kebun Teh dan apa sahaja di sekitarnya.

Aku cadangkan kau sewa kereta untuk pergi ke tempat-tempat ini. Tak payahlah nak fefeeling backpackers untuk menaiki pengangkutan awam. Bukan apa, masa tersangat pendek dan kereta sewa sebenarnya lebih murah jika kau pergi dengan beberapa orang yang lain.

Jom layan gambar tempat-tempat yang aku kunjungi.

Kawah Putih


Perkebunan Teh Rancabali

Glamping Camp Site, Situ Patenggang

Taman Air Curug Tilu




No comments:

Mencari hidayah di bumi Barakah Part I

Mekah dan Madinah, bumi barakah yang digelar Haramain.  Bumi yang sentiasa dirindui oleh para pengunjungnya. Bumi yang tiada bandingan dek k...