Tuesday, July 11, 2017

Bandung 3H2M - Part II

Hari kedua di kota Bandung, kami hanya sekadar city tour dan food hunting. Seawal pagi, sesudah makan pagi di hotel, kami membuat lintas hormat ke Trans Studio Bandung. Menurut Pak To supir kami, terdapat banyak kisah misteri di sebalik pembinaan taman tema ini. Disebabkan kesuntukan masa dan oleh kerana Trans Studio tidak termasuk dalam itineri aku kali ini, maka aku layankan sahaja bila Pak To mahu membawa kami ke situ.

Walaupun hari ini adalah hari Ahad, kesesakan jalan masih juga ketara. Dari Trans Studio, kami menuju ke Masjid Raya Bandung yang terletak di alun-alun, berhampiran Pejabat Pos Besar Bandung. Masjid yang boleh menampung sekitar 13,000 jemaah ini telah dibina pada tahun 1810 dan telah melalui proses renovasi sebanyak 15 kali sejak pembinaannya. Aku sebenarnya sejak kebelakangan ini memang gemar melawat masjid dalam setiap jadual kembara aku. Asalnya ia bertujuan untuk aku menunaikan solat ketika mengembara dan akhirnya ia menjadi satu kemestian untuk melawat sesebuah masjid walau ke daeraha atau negara mana yang aku lawati. 2 rakaat solat sunat juga adalah bonus kan?

Masjid Raya Bandung memiliki 2 menara berketinggian 81 meter yang boleh dinaiki oleh orang awam. Dengan bayaran sebanyak IDR1500, kami mengambil keputusan untuk menaiki menara ini untuk melihat Bandung skyline dari aras ini. Pemandangan yang cantik, malangnya penyelenggaraan kebersihan kurang dititikberatkan oleh pihak terbabit. Pada pendapat aku, 10-15 minit sudah memadai jika kau ingin melihat pemandangan kota Bandung.

Pandangan dari perkarangan masjid. Kena buka kasut ya. Patutlah semua orang pandang aku masa aku merentas rumput hijau ni sebab selamba pakai kasut, hihi

Kota Bandung dari menara masjid.

Kempen solat Subuh berjemaah. Banyak banner seperti ini di beberapa masjid lain sekitar Bandung.

Aku suka melihat kempen Subuh berjemaah yang aku temui di sepanjang dua hari berkelana di kota ini.

Selebihnya pada hari kedua ini, kami menghabiskan masa di Pasar Baru untuk memberi peluang kepada kakak-kakak ipar aku menyopping. Ini kali pertama mereka ke Bandung jadinya aku layankan sahaja. Kau boleh bayangkan tak ini kali pertama aku tidak sempat untuk pergi ke mana-mana Factory Outlet gara-gara masa yang dihabiskan di Pasar Baru.

Di sebelah malam pula, kami menjejak kasih dengan waris arwah Abah yang masih berbaki di Indonesia. Pertemuan yang menjalin semula hubungan silaturrahim yang terputus sekian lama.

No comments:

Mencari hidayah di bumi Barakah Part I

Mekah dan Madinah, bumi barakah yang digelar Haramain.  Bumi yang sentiasa dirindui oleh para pengunjungnya. Bumi yang tiada bandingan dek k...