Thursday, July 23, 2009

Jakarta - Bandung

Esok aku akan berangkat ke Jakarta-Bandung. Ini merupakan kembara kali ketiga aku sejak 2 tahun yang lalu. Apa istimewanya negara jiran ini hingga aku berulangkali pergi? Kami memanggilnya Shopping Trip, kerana agenda utama pergi ke sana adalah untuk membeli belah. Ya, kami bukan warganegara yg menyahut seruan kempen Belilah Barangan Buatan Malaysia. Pengaliran wang keluar? Errr...kat Malaysia pun tak beli jugak barang buatan tempatan, jadi tak lah rasa bersalah kan? I vote for quality first, brand later.

Kali pertama pergi pada tahun 2007. Oh, itu merupakan detik bersejarah kerana memang kami berdua terjah kota Jakarta dan Bandung, hanya berbekalkan kertas A4 berisi segala maklumat. Disebabkan kedua-dua kami tersangat sibuk dan tiket pulak seperti biasa booked a year ealier, maka persediaan hanya di buat pada ala kadar (tapi of course lah tanya kekawan sana sini pengalaman masing-masing).

"Eh, kita tak book hotel lagi, cemana ni?"
Dahlah ini kali pertama pergi oversea, tak book hotel pula? Tak ke itu agak gila namanya?

"Kita GAMBLE je."

Dan ya, kami memang memperjudikan diri berada di negara orang. Sesampai sahaja di Soekarno-Hatta International Airport (atau dikenali sebagai Bandara), kami dah tertipu oleh pemandu teksi. Memang biasa agaknya, 'ulat' ada di mana-mana, untuk approached kita naik teksi mereka. Teksi yang kami naik tu overcharged. Mahal ah. Padahal rakan taulan, sanak saudara sudah berpesan, jangan naik teksi lain selain BLUEBIRD. Takpe, ini barulah dipanggil pengalaman hidup (padahal nak sedapkan hati je). Walau dalam hati ada rasa kesal.

Aku sempat bertanya pada pemandu teksi tempat-tempat yang ada di sekitar Jakarta (ya, kami ada list yang panjang tempat-tempat yang harus di tuju di Jakarta. Tapi persoalannya, nak mula dari mana? Buntu.

"Nona berdua kali pertama datang Jakarta?"
"Ya!" Serentak kami menjawab.
"Ada teman nggak?"
"Nggak ada."
"Hotelnya sudah ada?"
"Nggak."
"Waduh, nona ini berani sekali datang ke mari nggak punya teman, nggak punya hotel yang mahu di tuju."

Kami sekadar sengih macam kerang busuk.

Kami berhenti betul-betul di hadapan Ibis Tamarin Hotel, tidak jauh sebenarnya dari Bangunan Monas. Dengan rasa yakin, kami masuk bertanya rate hotel. Berubah muka raasnya bila mendengar harga sebab mahal (walau hanya IDR450K, tapi sebagai budget traveller seperti kami, rate itu mahal). Apa yang berlaku? Aku terkonyong-konyong lemah. Kemudian sesi kami keluar-masuk hotel di kawasan sekitar untuk bertanya rate (dah owh, memang malu diperhatikan oleh orang-orang Indonesia yang kehairanan melihat kami).

Tiba-tiba mata kami terpaku kepada satu hotel yang kecil - Rota Hotel.

"Jomlah masuk dan tanya. DAN check-in. Kalau tengok dari luar, tak mahal kot?"

Di situlah kami menginap untuk 1 hari bermalam di kota besar Jakarta. Lega rasanya kerana ada penginapan.

Itu pengalaman kali pertama menjejakkan kaki menjadi Pelancong di bumi Indonesia. Banyak yang aku ingin kongsikan(tapi dulu takde blog walaupun kerap baca blog orang). Bezanya trip kali ini, agak risau dengan kes pengeboman Jakarta beberapa hari yang lalu. Juga dengan virus H1N1 yang semakin berleluasa ketika ini.

Kata orang, kita perlu belajar dari pengalaman.
Tapi aku? Esok seawal 650am sudah berada dalam flight, tapi sehingga sekarang masih tak reti2 nak book hotel di Jakarta. Alasan nya... busy? (Iyolaaahhhhh tuuuu...)

ps: Will combine all the 3 times trip once I get back next week. Err... if time permits! huhu
pps: Pray for my safe journey! Jakarta, wait for me!

No comments:

Mencari hidayah di bumi Barakah Part I

Mekah dan Madinah, bumi barakah yang digelar Haramain.  Bumi yang sentiasa dirindui oleh para pengunjungnya. Bumi yang tiada bandingan dek k...