Saturday, September 12, 2009

Bayaran Tunai

Itu bukan duit raya. Bukan juga tunai dalam bentuk wang. Bagaimana mahu bercerita ya?

Alkisah, pada tengahari semalam, aku berjalan-jalan sekitar Kuala Lumpur dengan tujuan utama untuk membeli belah. Dari Ampang, kami menaiki Duke Highway (bayar tol RM2) dan turun di Sentul...Sambil berbual-bual, kereta pula tersangkut di dalam kesesakan jalan raya...tiba-tiba ada dentuman kuat dari arah belakangku! Aku sempat mengerling ke cermin pandang belakang..Masya Allah, sebuah motosikal telah menghentam belakang keretaku!!! Aku pandang Nana. Dan Nana pandang aku. Terfikir lah juga, aku ada break mengejut kah? Masalahnya kereta kami memang tidak bergerak.

Aku sempat juga lah ternampak Lelaki India (LI) itu seolah-olah terpelosok di bawah keretaku. Nana pula hanya sempat melihat selipar LI terpelanting. Ngeri kan?

Ok, kami parked kereta di tepi bahu jalan, dan aku keluar ingin melihat keadaan lelaki itu. Itupun sempat berdoa...janganlah mati!

Alhamdulillah, LI itu bole berdiri dan berjalan. Orang ramai mula mengerumuninya. Well, pretty obvious all those 'orang ramai' were Indians. I was at their territory (read : Sentul). No, I'm not racist.

Aku : You ok ke?
LI : (mengangguk)
Aku : Motor ni takde break ke? (Sambil aku berundur melihat kereta aku. Tak kemek, alhamdulillah).
LI : Kereta you ok ke?
Aku : Nevermind lah. Tapi next time you bawak motor hati-hati ok? (memanglah ada calar, tapi tak kemek. Jadi, aku tak kisah sangat.)
LI : (mengangguk).

Sempat aku kerling ada plastik makanan di handle motornya. Tak boleh nak kubayangkan kalau makanan itu bersepai di atas jalan.

Nana : Kalau makanan tu bersepai, aku rasa kau amik purse dan keluarkan 10 ringgit, kau pulak yang bagi kat dia.

Barangkali.

Apa pula kaitan dengan Bayaran Tunai seperti tajuk di atas?

Sekarang ini Ramadhan. Allah bagi reminder kepada aku untuk menjaga tutur kata. Aku berpuasa. Mungkin aku terlupa. Sesungguhnya aku ini berpuasa.

No comments:

Mencari hidayah di bumi Barakah Part I

Mekah dan Madinah, bumi barakah yang digelar Haramain.  Bumi yang sentiasa dirindui oleh para pengunjungnya. Bumi yang tiada bandingan dek k...